וואטסאפ API רשמי או לא רשמי?

תרשים זרימה
ואטסאפ API רשמי או לא רשמי

אז נתחיל בלהבין מה זה אומר Whatsapp API.
וואטסאפ API זה בעצם פתרון טכנולוגי המאפשר לעסקים לשלוח הודעות דרך פלטפורמת Whatsapp בעבודה ישירה מול שרתי מטא (פייסבוק) ללא צורך בהקלדה ידנית. 

כלומר, אם לדוגמה אני מעוניין לבנות בוט לוואטסאפ או לשלוח הודעת וואטסאפ לכל מי שפנה באתר שלי בצורה אוטומטית, זה אומר שאני אצטרך לבצע את הדברים, בצורה חוקית, מול ה-API (Application Programming Interface) של Whatsapp. משמע, לאחר שנכנסה פניה באתר שלי, תצא בצורה אוטומטית בקשה לשרתים של פייסבוק ומשם שתשלח ללקוח הודעת טקסט בפלטפורמת וואטסאפ.

אז עכשיו לאחר שהבנו מה הכוונה ב-Whatsapp API, נבין מה הכוונה בצורת עבודה רישמית (חוקית) מול Whatsapp API ומה הכוונה בצורת עבודה לא רישמית (לא חוקית) מול Whatsapp.

מה ההבדל בין וואטסאפ (Whatsapp) API רשמי לוואטסאפ API לא רשמי?

רשמי:

Whatsapp Cloud API הוא שירות רשמי מבית Meta (חברת פייסבוק לשעבר), שרכשה את חברת WhatsApp בשנת 2014. השירות הרישמי מאפשר לעסקים שעברו תהליך אימות מול Meta, לשלוח קריאות רשת לשרתי וואטסאפ ומשם ללקוח הסופי.

כדי לעבוד בצורה רישמית, כל עסק חייב שיהיה ברשותו חשבון Business Manager מאומת, וכדי לאמת אותו יש צורך לבצע תהליך אימות של העסק מול פייסבוק. תהליך הכולל שליחת מסמכים רישמיים של רשויות החוק בישראל (מע"מ, מס הכנסה ועוד) עם שם העסק, שליחת מסמכים המאמתים את כתובת העסק ועוד. זה שלעצמו תהליך ארוך שעלול להימשך מספר שבועות עד לקבלת אימות העסק.

כדי לדעת האם העסק שלכם מאומת יש להיכנס להגדרות בחשבון ה-Business Manager שלכם > Business Info ושם תוכלו לראות האם העסק מאומת או לא:

עסק מאומת בפייסבוק

לאחר שהעסק שלכם מאומת ומאושר ב- Business Manager, נדרש לייעד מספר טלפון נייח או נייד שיחובר לשירות (הערה: לא תוכלו לנתק אותו לאחר מכן ולא ניתן שיהיה לו חשבון וואטסאפ משוייך) ואז תוכלו להתחיל לעבוד מול השירות של וואטסאפ API.

יתרונות וואטסאפ רישמי

חסרונות וואטסאפ רישמי

לא רישמי:

בשונה ממה שדיברנו עליו עד כה, העבודה עם WhatsApp לא רישמי מתבצע בצורה שונה. המשתמש מחבר את החשבון וואטסאפ העסקי/הפרטי שנמצא בטלפון שלו לפלטפורמה של Whatsapp Web שכל אחד מאיתנו משתמש עם המספר וואטסאפ האישי שלו במחשב ולא ישירות מול שרתי חברת מטא.

צורת עבודה זו, מתבצעת מול כלים צד ג' שפיתחו פתרונות המבוססים על גבי וואטסאפ ווב ומה שזה אומר זה שמספר הוואטסאפ אותו אתם מחברים לשירות הלא רשמי, צריך להיות מבוסס על כרטיס סים בתוך סמארטפון שעליו מותקנת אפליקציית וואטסאפ.

החיבור של המספר לממשק של הוואטסאפ הלא רשמי מתבצע דרך כלי הצד ג' וכולל סריקת ברקוד בדיוק כמו שאתם סורקים את הברקוד כאשר אתם מתחברים לוואטסאפ ווב, ומתוך הממשק של מערכת הוואטסאפ הלא הרשמית, מגדירים את שליחת ההודעות וקבלת ההודעות וכו'.

 

חשוב להדגיש שבעבודה מול וואטסאפ לא רישמי, מספר הוואטסאפ צריך להיות בתוך מכשיר דלוק עם קליטה יציבה לאינטרנט בשונה מוואטסאפ רשמי שזה בענן של וואטסאפ ללא תלות בקליטת האינטרנט שברשותכם או בזמינות של המכשיר הסלולרי,

יתרונות וואטסאפ לא רישמי

חסרונות וואטסאפ לא רישמי

אז למה בעצם יש פתרון שהוא רישמי ופתרון שהוא לא רישמי? 
שאלה מעולה, הפתרון הלא רישמי נוצר על מנת לעקוף את החוקים שמקשים על מפרסמים/עסקים ומטרתם לשמור על פרטיות המשתמשים.

אז מה ההמלצה שלנו?

זה תלוי…חברות שאין להם פייסבוק לא יכולות לפתוח וואטסאפ API רישמי. כי צריך מסמכים וחברה כדי לאמת אותה. מי שצריך אוטומציה לקבוצות וואטסאפ, גם יצטרך לעבוד עם פתרון לא רישמי. לכן, זה משתנה בין העסקים שאנחנו עובדים איתם.

באופן כללי ההמלצה שלנו בטווח הארוך לעבוד עם השירות Whatsapp API הרישמי על מנת להימנע מחסימת מספר, חוסר יציבות ותחזוקה שוטפת.

אז לאחר שהסברנו על ההבדלים ועל ההמלצה שלנו, הנה עוד כמה מושגים שצריך להכיר בעבודה עם וואטסאפ API רישמי:

הודעות תבנית (Template):

בוואטסאפ API הרישמי, כל הודעה ראשונית שנרצה לשלוח באופן יזום ללקוחות שלנו, צריכה לעבור תהליך אישור מול מטא ורק אחרי שהם מאשרים את ההודעה זה נשמר כטמפלט וניתן לשלוח אותה.

חשוב לציין שלא ניתן לערוך את ההודעה ואם רוצים לשנות/לערוך אותה, צריך לשלוח הודעה חדשה לוואטסאפ לאישור.

זמן התגובה של וואטסאפ להודעת טמלפט הינו יחסית מהיר, בדרך כלל מתקבלת תשובה תוך כמה דקות עד מספר שעות למרות שיש מקרים שגם ניתן להמתין יום.

יש לציין שבמקרה וההודעה לא מאושרת אין נימוק של וואטסאפ מדוע ההודעה לא אושרה והאופציה היחידה במקרים כאלו לשנות קצת את סגנון ההודעה ולשלוח מחדש לאישור.

הודעות תבנית עולות כסף לשליחה וזה המחירון של פייסבוק עבורן. המחירון החדש יחל בחודש יוני 2023

העלות משתנה לפי 3 סוגי קטגוריות:

יש לציין ש-1000 הודעות הראשונות בחודש הם ללא עלות.

חוק ה 24 שעות:

לקוחות יכולים לפנות אלינו בוואטסאפ מתי שהם רוצים, לנו בתור בעלי עסקים, נפתח חלון של 24 שעות מאז האינטראקציה האחרונה של הלקוח איתנו. כלומר, אם לקוח שלח לנו הודעה ביום ראשון בשעה 8:30 בבוקר, אנחנו נוכל לשלוח לו כל הודעה שנרצה עד ליום שני בשעה 08:30 בבוקר.
בתוך החלון של 24 שעות נוכל לשלוח לו איזה הודעה שנרצה (גם לא טמפלט) וגם לא נשלם עבור ההודעות שנשלחות בתוך חלון ה-24 שעות.

אז מה קורה אם הלקוח שלנו לנו הודעה ביום שישי בלילה ואנחנו חוזרים אליו רק בראשון בבוקר? אז אנחנו יכולים לשלוח הודעת תבנית בלבד.

 מכיוון שוואטסאפ לא רשמי מתנהג בעצם כמו וואטסאפ ווב לכן כל הכללים של הוואטסאפ הרשמי לא חלים עליו ואין את ההגבלה של הודעות טמפלט ולא חוק ה-24 שעות וכן אין תשלום נוסף לוואטסאפ התשלום היחיד בוואטסאפ הלא רשמי זה תשלום לפלטפורמה של הוואטסאפ הלא רשמי.

אודות הכותב: עידן לוי

אודות הכותב: עידן לוי

עוזר לעסקים לעבוד טוב יותר על ידי הטמעת תהליכים אוטומטים חכמים ומתקדמים לשיפור ביצועי העסק והגדלת מחזור המכירות.

לשיתוף ברשתות החברתיות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

רוצה להוציא יותר מהעסק שלך?

דילוג לתוכן