אז נתחיל בלהבין מה זה אומר Whatsapp API.
וואטסאפ API זה בעצם פתרון טכנולוגי המאפשר לעסקים לשלוח הודעות דרך פלטפורמת Whatsapp בעבודה ישירה מול שרתי מטא (פייסבוק) ללא צורך בהקלדה ידנית.
כלומר, אם לדוגמה אני מעוניין לבנות בוט לוואטסאפ או לשלוח הודעת וואטסאפ לכל מי שפנה באתר שלי בצורה אוטומטית, זה אומר שאני אצטרך לבצע את הדברים, בצורה חוקית, מול ה-API (Application Programming Interface) של Whatsapp. משמע, לאחר שנכנסה פניה באתר שלי, תצא בצורה אוטומטית בקשה לשרתים של פייסבוק ומשם שתשלח ללקוח הודעת טקסט בפלטפורמת וואטסאפ.
אז עכשיו לאחר שהבנו מה הכוונה ב-Whatsapp API, נבין מה הכוונה בצורת עבודה רישמית (חוקית) מול Whatsapp API ומה הכוונה בצורת עבודה לא רישמית (לא חוקית) מול Whatsapp.
מה ההבדל בין וואטסאפ (Whatsapp) API רשמי לוואטסאפ API לא רשמי?
רשמי:
הוואטסאפ API הרשמי כשמו כן הוא, מדובר על שירות רשמי של מטא (פייסבוק לשעבר), שהם בעצם הבעלים של וואטסאפ משנת 2014, אשר מאפשר לעסקים לשלוח בקשות API לשרתי החברה ומשם לשלוח הודעות ללקוח קצה.
כדי לעבוד בצורה רישמית, כל עסק חייב שיהיה ברשותו חשבון Business Manager מאומת, וכדי לאמת אותו יש צורך לבצע תהליך אימות של העסק מול פייסבוק. תהליך הכולל שליחת מסמכים רישמיים של רשויות החוק בישראל (מע"מ, מס הכנסה ועוד) עם שם העסק, שליחת מסמכים המאמתים את כתובת העסק ועוד. זה שלעצמו תהליך ארוך שעלול להימשך מספר שבועות עד לקבלת אימות העסק.
כדי לדעת האם העסק שלכם מאומת יש להיכנס להגדרות בחשבון ה-Business Manager שלכם > Business Info ושם תוכלו לראות האם העסק מאומת או לא:
לאחר שהעסק שלכם מאומת ומאושר ב- Business Manager, נדרש לייעד מספר טלפון נייח או נייד שיחובר לשירות (הערה: לא תוכלו לנתק אותו לאחר מכן ולא ניתן שיהיה לו חשבון וואטסאפ משוייך) ואז תוכלו להתחיל לעבוד מול השירות של וואטסאפ API.
יתרונות וואטסאפ רישמי
- יציב
- מהיר
- בטוח
- חסימת מספר שואפת ל-0
חסרונות וואטסאפ רישמי
- תחילת עבודה תוך מספר שבועות
- יש לאשר הודעות תבנית
- לא ניתן לבצע אוטומציות לקבוצות וואטסאפ
- לאחר שיוך מספר לא ניתן לנייד אותו
- שליחת הודעה עולה כסף
לא רישמי:
בשונה ממה שדיברנו עליו עד כה, הוואטסאפ הלא רשמי עובד בצורה אחרת לגמרי. השימוש בוואטסאפ לא רשמי לרוב מבוסס על פלטפורמת וואטסאפ ווב (Whatsapp Web) שכל אחד מאיתנו משתמש עם המספר וואטסאפ האישי שלו במחשב ולא ישירות מול שרתי חברת מטא.
צורת עבודה זו, מתבצעת מול כלים צד ג' שפיתחו פתרונות המבוססים על גבי וואטסאפ ווב ומה שזה אומר זה שמספר הוואטסאפ אותו אתם מחברים לשירות הלא רשמי, צריך להיות מבוסס על כרטיס סים בתוך סמארטפון שעליו מותקנת אפליקציית וואטסאפ.
החיבור של המספר לממשק של הוואטסאפ הלא רשמי מתבצע דרך כלי הצד ג' וכולל סריקת ברקוד בדיוק כמו שאתם סורקים את הברקוד כאשר אתם מתחברים לוואטסאפ ווב, ומתוך הממשק של מערכת הוואטסאפ הלא הרשמית, מגדירים את שליחת ההודעות וקבלת ההודעות וכו'.
חשוב להדגיש שבעבודה מול וואטסאפ לא רישמי, מספר הוואטסאפ צריך להיות בתוך מכשיר דלוק עם קליטה יציבה לאינטרנט בשונה מוואטסאפ רשמי שזה בענן של וואטסאפ ללא תלות בקליטת האינטרנט שברשותכם או בזמינות של המכשיר הסלולרי,
יתרונות וואטסאפ לא רישמי
- חיבור מהיר
- אין תשלום לפי הודעה
- אוטומציה בקבוצות וואטסאפ
- אין צורך לאשר הודעות
חסרונות וואטסאפ לא רישמי
- סיכון חסימה למספר טלפון
- לא יציב, תלוי בחיבור של הנייד
- שליחת הודעות בתפוצה לוקחת זמן רב
- בעייתי בהקמת צ'טבוט בגלל זמן תגובה
אז למה בעצם יש פתרון שהוא רישמי ופתרון שהוא לא רישמי?
שאלה מעולה, הפתרון הלא רישמי נוצר על מנת לעקוף את החוקים שמקשים על מפרסמים/עסקים ומטרתם לשמור על פרטיות המשתמשים.
אז מה ההמלצה שלנו?
זה תלוי…חברות שאין להם פייסבוק לא יכולות לפתוח וואטסאפ API רישמי. כי צריך מסמכים וחברה כדי לאמת אותה. מי שצריך אוטומציה לקבוצות וואטסאפ, גם יצטרך לעבוד עם פתרון לא רישמי. לכן, זה משתנה בין העסקים שאנחנו עובדים איתם.
באופן כללי ההמלצה שלנו בטווח הארוך לעבוד עם השירות Whatsapp API הרישמי על מנת להימנע מחסימת מספר, חוסר יציבות ותחזוקה שוטפת.
אז לאחר שהסברנו על ההבדלים ועל ההמלצה שלנו, הנה עוד כמה מושגים שצריך להכיר בעבודה עם וואטסאפ API רישמי:
הודעות תבנית (Template):
בוואטסאפ API הרישמי, כל הודעה ראשונית שנרצה לשלוח באופן יזום ללקוחות שלנו, צריכה לעבור תהליך אישור מול מטא ורק אחרי שהם מאשרים את ההודעה זה נשמר כטמפלט וניתן לשלוח אותה.
חשוב לציין שלא ניתן לערוך את ההודעה ואם רוצים לשנות/לערוך אותה, צריך לשלוח הודעה חדשה לוואטסאפ לאישור.
זמן התגובה של וואטסאפ להודעת טמלפט הינו יחסית מהיר, בדרך כלל מתקבלת תשובה תוך כמה דקות עד מספר שעות למרות שיש מקרים שגם ניתן להמתין יום.
יש לציין שבמקרה וההודעה לא מאושרת אין נימוק של וואטסאפ מדוע ההודעה לא אושרה והאופציה היחידה במקרים כאלו לשנות קצת את סגנון ההודעה ולשלוח מחדש לאישור.
הודעות תבנית עולות כסף לשליחה וזה המחירון של פייסבוק עבורן. המחירון החדש יחל בחודש יוני 2023
העלות משתנה לפי 3 סוגי קטגוריות:
מחיר הודעה (נכון ליוני 2023) הינו 0.0188 דולר בישראל
הודעות שמטרתן היא לעדכן לקוחות על שירות שרכשו.
לדוגמה:
- "מספר הזמנה 1234 יצאה לדרך ותגיע אליך בימים הקרובים"
- "התשלום שלך נכשל, לחץ כאן לתשלום"
- "זוהי תזכורת – מחר נפגשים בשעה 16:00"
מחיר הודעה (נכון ליוני 2023) הינו 0.0169 דולר בישראל.
הודעות אימות ללקוחות.
לדוגמה:
- "קוד האימות שלך הינו 1234"
מחיר הודעה (נכון ליוני 2023) הינו 0.0353 דולר בישראל.
הודעות שיווק לרשימת תפוצה
לדוגמה:
- "מבצע החודש – רכשו 2 מוצרים קבלו את ה-3 מתנה"
- "הצטרפו לוובינר שלנו שמתקיים בתאריך ה-XXX"
- "תודה על ההזמנה שלך באתר שלנו, נשמח לביקורת בפייסבוק"
יש לציין ש-1000 הודעות הראשונות בחודש הם ללא עלות.
חוק ה 24 שעות:
לקוחות יכולים לפנות אלינו בוואטסאפ מתי שהם רוצים, לנו בתור בעלי עסקים, נפתח חלון של 24 שעות מאז האינטראקציה האחרונה של הלקוח איתנו. כלומר, אם לקוח שלח לנו הודעה ביום ראשון בשעה 8:30 בבוקר, אנחנו נוכל לשלוח לו כל הודעה שנרצה עד ליום שני בשעה 08:30 בבוקר.
בתוך החלון של 24 שעות נוכל לשלוח לו איזה הודעה שנרצה (גם לא טמפלט) וגם לא נשלם עבור ההודעות שנשלחות בתוך חלון ה-24 שעות.
אז מה קורה אם הלקוח שלנו לנו הודעה ביום שישי בלילה ואנחנו חוזרים אליו רק בראשון בבוקר? אז אנחנו יכולים לשלוח הודעת תבנית בלבד.
מכיוון שוואטסאפ לא רשמי מתנהג בעצם כמו וואטסאפ ווב לכן כל הכללים של הוואטסאפ הרשמי לא חלים עליו ואין את ההגבלה של הודעות טמפלט ולא חוק ה-24 שעות וכן אין תשלום נוסף לוואטסאפ התשלום היחיד בוואטסאפ הלא רשמי זה תשלום לפלטפורמה של הוואטסאפ הלא רשמי.